درس خارج فقه 96-97 جلسه 21

بسم الله الرحمن الرحیم

جلسه بیست و یکم درس خارج فقه (طهارت) استاد مختاری

مسأله14: «إذا وقع النجَسُ في الماء فلم يتغَيَّرْ ثم تغَيَّرَ بَعد مُدّة، فإن عُلِم استنادُه إلى ذلك النجَس تنجَّسَ، وإلا فلا»

اگر نجسی در آب مطلق و کُر واقع شده باشد، اما آب تغییر نکرده باشد و بعد از مدّتی که گذشت، در آب تغییر ایجاد شده است، اگر علم داشته باشیم که این تغییر مستند به آن نجاست است، آن آب نجس است. برای اینکه تغییر اوصاف سه­گانه مستند به نجاست است، اگر علم نداشته باشیم استصحاب طهارت آب را جاری می­کنیم.

مسأله 15: «إذا وقعت المَيتة على طرف الماء الكرّ بحيث وقع جُزءٌ منها في الماء والجزءُ الآخر خارجَ الماء، وتَغَيَّرَ الماءُ بسبب المجموع من الداخل والخارج تنجس، إلاّ إذا كان الواقعُ داخلَ الماء جزءً صغيراً منها كطرف ذيلها مثلاً أو طرف رِجْلِها فيُبنَى على الطهارة»

اگر میته­ای خارج از آب باشد، منتها جزئی از آن میته داخل آب باشد، مثلاً پای میته در آب باشد و اگر آب تغییر کند آن آب نجس است.

مسأله16: «إذا شك في التغَيُّر وعدمه، أو في كونه للمجاورة أو بالملاقاة، أو كونه بالنجاسة أو بطاهر، لم يُحكَم بالنجاسة. لأصالة عدم التغيّر وعدم كونه بالملاقاة وعدم كون التغيّر بالنجاسة، فتُستصحَبُ الطهارةُ . ونِعْمَ ما قال “لم يُحكَم بالنجاسة” لأنّ الأصلَ عدمُ النجاسة حتى تَثبت، أو قُلْ لأنّ الأصلَ يفيدنا العدمَ ولا يفيدُنا الإيجابَ، فذَكَرَ مُفادَ الأصلِ»

در این مسأله چند فرع وجود دارد:

1- فرع اول این است که در خود تغییر آب شک داریم که آیا تغییر حاصل شده است یا اینکه تغییر حاصل نشده است.

2-فرع دوم این است که به تغییر یقین داریم، منتها نمی­دانیم تغییر مستند به ملاقات است، یا مستند به مجاورت است.

3- فرع سوم این است که به تغییر یقین داریم، منتها نمی­دانیم این تغییر به حسب ملاقات نجاست است یا به حسب ملاقات با طاهر است.

مرحوم صاحب عروه می­فرمایند در هر سه فرع حکم به نجاست نمی­شود.

در فرع اول، اصل می­گوید اصالت، عدم تغیّر است و حکم می­شود بر اینکه حالت سابقه چه بوده است و به همان عمل می­شود.

در فرع دوم، استصحاب طهارت می­شود، یعنی یقین به تغیّر داریم. منتها نمی­دانیم تغیّر به مجاورت است یا به ملاقات است، دراینجا وحدت موضوع موجود است و می­شود به استصحاب عمل کرد و یا اینکه به قاعده طهارت عمل کرد.

در فرع سوم اینکه ما نمی­دانیم تغییر از نجاست است یا از طهارت، در اینجا حکم می­شود به طهارت و شکّی وجود ندارد.

دانلود فایل صوتی از طریق بارکد

[QR size=”150×150″ link=”yes”]http://www.m-h-mokhtari.com/wp-content/uploads/2018/06/27آذر-خارج-فقه.mp3[/QR]

دانلود پی دی اف از طریق بارکد

[QR size=”150×150″ link=”yes”]http://www.m-h-mokhtari.com/wp-content/uploads/2018/06/21.pdf[/QR]

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *