درس خارج اصول 96-97 جلسه41

بسم الله الرحمن الرحیم

 درس خارج اصول جلسه چهل و یکم                    

  بحث پیرامون ظواهر وخطابات شارع بود. دلایل اخباریون با جواب در جلسه قبل مفصل بحث شد، دراین جلسه بحث این است آیا اختلاف در قرائت سبب اختلاف در ظهورات است یا خیر؟ دو نوع اختلاف قرائت وجود دارد:

 نوع اول قرائت، قرائت سبب اختلاف در ظهورات نمی‌شود. مثلاً «مالک یوم الدین» یا «ملک یوم الدین» هر گونه قرائت شود، اختلاف در قرائت سبب اختلاف در ظهورات نیست.

 نوع دوم قرائت، اختلاف در قرائت موجب اختلاف ظهورات است. کلمه یطهرن در آیه 222بقره « وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ وَلَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى يَطْهُرْنَ  فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ.

دو نوع قرائت (تخفیف و تشدید) در «یطهرن» وجود دارد.

 اگر«یطهرن» قرائت به تخفیف خوانده شد یعنی به مجرد اینکه زن حائض از خون منقطع شد، مقاربت مانع ندارد، واگر(یطهرن) قرائت به تشدید خوانده شد، یعنی مقاربت در صورتی جایز است که زن بعد از انقطاع خون، غسل کرده باشد.

 بنابراین قرائت از نوع دوم، اختلاف در قرائت سبب اختلاف در ظهورات است.

نمی‌شود در قرآن هردو (یطهرن با تخفیف) و (یطهرن با تشدید) نازل شود، قطعا «یطهرن» به یک قرائت نازل شد،  تفصیلا نمی دانیم، علم اجمالی داریم یکی از قرائت ها جزء قرآن است، نمی‌شود فتوا داد بر جواز مجامعت بعد از انقطاع خون و قبل از غسل یا بعد ازغسل، باید سراغ ادله دیگر برویم.

  ممکن است کسی بگوید مشهورمی گویند این گونه قرائات متواتر است. وقتی قرائات متواتر شد بواسطه هر دو نوع قرائت می شود استدلال کرد.

 مرحوم آخوند جواب می‌دهند  اولا؛ اینکه می گوئید قرائات متواتر است، صحیح نیست.

 ثانیا؛ دراختلاف قرائات ثابت شد، جواز قرائت به اختلاف قرائت است، نه جواز استدلال، به اختلاف قرائت باشد، یعنی بین جواز قرائت و جواز استدلال ملازمه نیست. بر فرض بین جواز قرائت و جواز استدلال ملازمه باشد، تعارض دوقرائت به وجود می آید. آیا می توان تعارض دو قرائت را به تعارض دو خبر مقایسه کرد؟ گفته شد اگر دو خبر تعارض کردند سراغ مرجحات می‌رویم و اگر خبری دارای امتیاز بود آن خبر را اخذ می کنیم. یا بین دو راوی تعارض شد اعدل یا افقه را مقدم می کنیم.

 سوال: آیا می توان تعارض دو قرائت را به تعارض دو خبر مقایسه کرد؟ بین جواز قرائت و جواز استدلال ملازمه باشد، تعارض است. واقع مطلب آن است که قرائات متعارض به مانند اخبار متعارض نیستند، مرجحات سندی برای قرائت نیست برای اخبار متعارض است.

فلذا بزرگان گفتند در(یطهرن با تخفیف) و (یطهرن با تشدید)  مرجح، عموم عام یا مرجح مخصص است. مثلاً آیه شریفه 223 سوره بقره «نِسَاؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ وَقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ مُلَاقُوهُ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ».

در اینجا نمی دانم (یطهرن با تخفیف) یا (یطهرن با تشدید) مرجح عموم عام مثل آیه شریفه است یا مرجح حکم مخصص است. مثلا تا دیروز مقاربت با زن حرام بود، شک می کنیم حرمت سابق باقی است یا حرمت سابق باقی نیست، می گوئیم بنا بر استصحاب در زمان حیض مقاربت حرمت دارد.

 فلذا در باب یطهرن دو مرجح، (عموم عام یا مرجح مخصص) وجود دارد که تعارض به این صورت حل می‌شود.

دانلود فایل صوتی از طریق بارکد

[QR size=”150×150″ link=”yes”]http://www.m-h-mokhtari.com/wp-content/uploads/2018/11/96-اصول-16بهمن.mp3[/QR]

دانلود پی دی اف از طریق بارکد

[QR size=”150×150″ link=”yes”]http://www.m-h-mokhtari.com/wp-content/uploads/2018/07/41اصول.pdf[/QR]

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *