1231-1

درس خارج اصول 96-97 جلسه 3

بسم الله الرحمن الرحیم

درس خارج اصول جلسه سوم

بحث تجری در اصول

قبل از ورود به بحث تجری چهار اصطلاح باید مشخص شود

1- تمرد،عصیان   2- انقیاد   3- اطاعت    4- تجری

اول: تمرد و عصیان: کسی که به حکمی قطع دارد که از طرف شارع صادر شده است منتهی بر خلاف آن عمل می کند.

مثال:  کسی که قطع دارد به وجوب فعلی ولی آن را ترک می کند. مانند نماز. یا قطع دارد به حرمت عملی ولی آن عمل را انجام می دهد مانند شرب خمر.

دوم: اطاعت: کسی که به حکمی یقین دارد و به آن حکم ملتزم می باشد و مطابق با واقع عمل می کند یعنی مطیع فرمان خدا است در حالیکه قطعش مطابق با واقع هم هست.

سوم: منقاد: کسی که نسبت به حکمی قاطع است ولی قطعش مطابق با واقع نیست و مطابق با قطع خودش عمل می کند انقیاد حاصل می شود.

مثال: کسی که قطع به حرمت مایع خمر دارد و نمی نوشد بعد معلوم می شود که خمر نبوده سرکه بوده است.

چهارم: تجری: کسی که یقین به حکمی دارد منتهی یقینش مطابق با واقع نیست این انسان متجری است.

مثال: کسی که می داند مایعی خمر است و می نوشد بعد معلوم می شود که خمر نبوده و سرکه بوده است.

سوال

آیا متجری استحقاق عقوبت دارد یا خیر؟

جواب

سه قول در مساله وجود دارد

اول: مرحوم آخوند می فرماید شخص متجری هم عقاب دارد وهم مذمت دارد. چون هتک حرمت مولا شده است و متجری طغیان کرده و از محدوده بندگی خارج شده و فقط قطعش خلاف واقع بوده است.

قول دوم: مرحوم شیخ انصاری می فرماید شخص متجری فقط مذمت و ملامت دارد و عقاب ندارد.

قول سوم: مرحوم صاحب فصول که می فرماید شخص متجری عقاب دارد. ولی اگر تجری در ضمن امر واجبی واقع شود عقاب ندارد.

 دانلود فایل صوتی از طریق بارکد

دانلود پی دی اف از طریق بارکد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *